Mõtteid Andrei Jõgi päevikut lugedes

1943

9. nov. 1943

Saan külastada ka töötegijate vendade kursust, mis peetakse Luise tän. Vabakoguduse palvelas. Kõnelöevad v. J.Laks, v. O.Tärk ja teised.

Pühapäev 19. dets.

Korraldame ka pühapäevakoolile jõulupuu palvelas... Juhatajaks olen mina. Palvela on pime, on põhjuseks elektrivoolu puudus: on ju sõjaolukord. Teeks lastele ka annetusi, nii kuidas jõud lubab. Jutustan: "Millest tunneme, et on jõulud..."

Pühapäev 26. dets.

Ühisnoorte jõuluõhtu jumalateenistus Saalemlastega meie palvelas.

1944

Juuli 1944

23. juuli Pühapäeval oli koosolek Pihelgal, kuhu oli kogunenud peaasjalikult omad, kokku arvult 9. Kõnelesin Joh ev. 20: 24-29. üle - esimesest ülestõusmisest. Vahepeal laulsin üksi ühe laulu. Lõunavaheajal vestlesime, korjasime maasikaid, käisin meres suplemas jne. ... Sama vähe inimesi oli ka õhtul kokku tulnud. Noortest, kes olime koos, oleks nimetada: mina, Kethe, Lumiste Liine, Soomets Veera, Marie, Alle Anni, Koit. Lõpuks mängisime ja laulsime tsitri saatel ja oligi möödas see päev.

24. juuli ... õhtuy hilja kell 9 jätsin Jumalaga ja istusin rattale, et vastu ööd koju sõitu alustada. Juba hakkas koitma kui Audru teel siin olin ja kell 1/2 4 koputasin koduaknale. 2 tundi puhkust ja uniste kibedate silmadega panin end valmis teele minema.

Sellised pikad rattaretked paistavad tollajal tavalised olevat. Andrei käib Tahkurannas, Kilngi-Nõmmel, Jõõpres. Kurdab, et ratas on raske ja tuul vastu, aga käimata ei jää kuskil. Kati talu kastanas on tuntud misjonipunkt.

30. juuli Täna on ühiskoosolek Saalemis: Lauludeks olid valitud "Su juure tulin Jeesus," "Kõik, kõik..." Anti Tilgalt. Volli Kaasiku soolo: "Pea Jeesus tuleb" Kõneles v.Tombo: "Miks meie kannatame" ja lõpuks ühispalve. Nii korduvad juba mitmendat nädalat usklike ühispalved teisipäeviti Metodistis, laupäeviti Saalemis ja neljapäeviti Baptisti kog. palvelas. Need olid kallid palvetunnid sel raskel sõjaajal, et Jumal varjaks meie kodumaad ja omi lapsi. Kõnelesid vennad Saar, Treufeld, Tombo, vahest ka v.Kiviloo ja Miilius j.t. Osavõtt oli elav.

Paistab, et usklike omavaheline suhtlemine sõjaajal on olnud elav, seda eriti noorte vahel. Raskused ühendavad. Pärast sõja lõppu püüab igaüks oma karja taas koondada.

10. sept. Koguduse 60. aastapäev

Täna elasime pidupäeva tähe all. (Midagi keelab seda sõna nii välja öelda). Sellele päevale kuulub üsna mitu elamust nimelt: Varahommikul kell 1/2 7 oli ristimine Pärnu jões (Tsaki kohal). Neljapäevasel piiblitunni järel oleval koguduse tunnil võeti vastu kogudusse Hilja Hommik. Kell 10 h oli pidulik koguduse aastapäeva jumalateenistus. Külalisena oli meie keskel vend A.Parja Tallinnast, kes ka sõnaga teenis. Öeldi ka tervitusi naaberkoguduste esindajate poolt. Pärast oli ka Issanda laud.  Pärastlõunasel jumalateenistusel laulis ja mängis ühiskoor, kõneles v.Parkja. Tervutsi ütles ka saksa vend G.Markwald. Rõõmupäeval pidime ka vastuvõtma kurbi sõnumeid ja nimelt teate, et lahingus on langenud meie vend Aleksei Soomets. Rahu temale! Ta lahkus Issandas. Tema mälestus on meile kallis.

sept. 17. pühapäev. Tavalised jumalateenistused. Kõnelesin, mis mulle südamesse anti kõnelda Mtt 26, 31.52.54. "Lambad pillatakse laiali..." Imelikud kuuldused: Bauleitung kolib.

sept. 18 esmasp. Rahutused linnas: Sakslased kolivad. ... Käisin O.Saare juures. Muuseas ütles mulle: "Sul oli eile üsna õige prohvetlik ennustus, kui kõnelesid: "Lambaid pillatakse laiali." Alles hiljem mõistsin O.Saare mõtteid.

Orest Saarel tolleaegsel armastatud pastoril oli väga raske lahkuda. Kuid seoses sellega, et naise sugulased olid töötanud koos sakslastega, avaldas too survet minekuks. U.Raide  ütles, et O.Saar pnadi pere poolt ultimaatumi ette ja elas seda minekut hiljem väga valuliselt läbi.

sept. 23. laupäev Kodus ootab palju uudiseid. Ühtki sakslast pole enam Pärnus. Lahkudes on nad teinud palju kurja, purustanud suure silla, Siimu silla, Elektrijaama, raudteejaama, sadama, Niguliste kiriku, Endla teatri, Kaubandusekooli ja rahvamaja. Põlenud on Vee tänav ja selle ümbrus, purustatud on Väike Sepa tn mitmed majad ja Karja tän. Paja majad. Palvelad on alles. Olin huvitatud ja ruttasin Henno tänavale. Inimesi liikumas nii vähe. Punaarmeelasi juba Pärnus näha. neid saabub Pärnu ikka rohkem ja rohkem. Pärnu ongi vallutatud. Tähtis päev  see - 23. september.

sept. 24 pühapäev Täna on ju pühapäev. Kesklinn põles ja suitses veelgi. Ärisid rüüstatakse. Samuti tsiviilinimeste kortereid. Pole julgeolekut. Jumalateenistusi pole kusagil. Räägitakse, et õp. Nuudi ja õp. Sõmer on ärasõitnud... Ärapagenud on ka õp. Tombo ja jutl. O.Saar teadmata kuhu.

Mitmed palvehääled tõusid siiski üles Jumala poole, et Ta varjaks neid, kel põgenemine jalge all. Ka minu õeke Leeny on ära.

8. okt. pühapäev Pesin ja riietusin kiiresti, et jõuda koosolekule oma palvelasse. Olime v. Tedrega ja v. Välliga. Kõnelesin "kaotatud õnnistused" Rutti 1:19-21. Pärast tehti ettepanek valida v. Miilius meie koguduse aj. juhiks. See ei õnnestunud.  Pealelõunal pidasime ka koosoleku. Kõnelesin Jh 18,36-40. Jutlustas ka v. Miilius. Imelik, et venda raidet pole ka näha silmapiiril. Olevat maal.

okt 15. pühapäev Täna oli jälle koosolek palvelas. Kõnelesin esite Luuka 21,25-28 üle. Koosoleku juhtimine oli minu ülesanne. Rõõmustav oli ka Metodisti inimesi meie koosolekul näha. Nende palvela on rüüstatud. Jutlustajat pole. Üsna hulga osavõtjaid oli näha. Ka pealelõunaks ütlesime koosoleku. Selle valitsuse ajal on praegugi Usu tegevuse vabadus. Võime pidada koosolekuid. Pealelõunal oli koos hulga noori. Moodustasime ka koori. Tunnistasid ka mõned õed. Kõnelesin Taanieli 8, 16-20 "Usklikute tuleproov".

okt. 29 pühapäev pühapäev olime jälle koos ja kõnelesin hommikul Psalm 1 üle ja pealelõunal: "Hing ja Vaim" teemal. Ka Raide oli koju jõudnud kõige oma kraamiga ja jääbki Pärnu.

30. okt. Nüüd olen kuulanud järele, et võib astuda koguduse teenistusse. Kohtasin hr. Lajaga ja tema andis mulle sedasugust nõu, registreerida end organistina ja siis on lootust ka saada toidukaarte, kuna üksiktöötajail neid ei anta. Ka on karta, et käsitöötajaile suured maksud määratakse. Ainult küsimus, kas koguduse teenistusse võib astuda ja see päästab. Õde Miilius küsis Linnavalitsusest järele ja sai vastuse et võib küll. See rõõmustas mind. Nüüd vaja kustutada end eraettevõtjate nimekirjast. Kuid siiski tuleb tasuda Riigilõivu - 50 rbl. Sellest ei pääse. Raha on nii vähe. Siiski oli rõõm, et see, mida kavatsesin - õnnestus.

5. nov. Jällegi pühapäeva hommikune Jumalateenistus. Olin kohustatud juhamatama seda tundi. Esite kõneles v. Teder, Kõnelesin Eebrea 10,19-32. - "Usklikute äralangemisest".

9. nov. Täna oli ilm ilus ja läksin Nurme Hanseni veskisse. Sain puuda nisujahu. Lõunaks jõudsin tagasi koju. Siis läksin Kommunaalosakonda Palvela aknaklaasidele järele, et neid viia palvelasse. Volli ja Hilda aitasid mind ka sealjuures. Klaasid läksid maksma: 13 tahvlit 160 * 58 sm - rbl. 145.- Nüüd vaja veel klaasid ette panna. Nüüd olen koguduse asjaajaja ja pean seda tegema, tahan ka seda teha, mis kuidagi oma palvela juures vaja teha on: - meeleldi.

13. nov. Jällegi pühapäev. Täna pidi olema meie palvelas lõikuse tänupüha. Pärast ka Issanda laud. Raide oli kodus. Kõnelesin Ilm. 14,14-20 "Kolmesugune lõikus". Kirjutasin kirja Wwald Lepale Tahkuranda. Kirja sisu oli nimelt see, et noomisin teda ülekohtu tegude pärast venna Remmeli vastu. Õhtul tuli vana vend Remmel meile. Ulatasin kirja talle ja palusin kirja E.Lepale edasi anda.

16. nov. Täna võtsime ette palvelas akende remonti. Vend Pütt oli juba üsna varakult kohal. Ilm oli krõbe külm, siis hakkasin ahju kütma. Töö edenes hästi. Tegin välistööd ise ära. 32 ruutu panime sisse. 2 tahvlit klaasi jäi üle. ...

18. nov. Töö palvela juures sai täna ilusasti valmis, aknad on jällegi kõik terved ja asi ühelpool.

19. nov. Hommikusel koosolekul pidi olema õdede tunnistused. Imelik, ennekuulmatu asi pühapäeva hommikul. Andsin vend Raidele nõu, mitte seda sündida lasta. Võttis mind kuulda. Kõnelesin: Matt 15,26 "Laste leib heidetakse koerte ette", siis kõneles v. Raide Joh 10 "Hea karjane". Pärast oli meil arutlemine laste töö üle: kas seda pidada või mitte. Kui lapsi kokku ei tule siis pidada ei saa, lastejumalateenistusi. Oleme teinud mis võinud.

23. nov. neljapäev. Tänaseks oli ettenähtud v.Tärki külastus  ja jutuajamine koguduse asjade üle. Vend Tärk oli kodus ja võttis mind lahkelt vastu. ( Ta elab nüüd Toom-Kuninga 28-1). Seletasin temale oma tuleku põhjust ja Pärnu koguduse olukorda ja töötamise võimalusi. Tärk andis ülevaate teiste koguduste olukorrast ja seletusi, kuidas töötada praegu võime. Kogudusi registreerida ei ole vaja, - küll aga palgalised tööjõud, kes töötavad koguduses, peavad end registreerima kohalikus T.K. Rahandusosakonnas. Lõunastasin õ. Tärkiga, kuna venda külastas A.Kumm. Ta töötab Koplis. Andismulle kaasa tervitusi Tombole, siis lahkusin kell 1.

26. nov. Täna pühapäev. Ja mina pean siin üksinduses seda mööda saatma. Sarnast pühapäeva pole veel olnud. Tavaliselt pühapäeval lähen koosolekule, nüüd pean sellest ilma jääma. Merivälja ja Tallinna vahel pühapäeval bussiühendust ei ole. ...

3. dets. Täna on pühapäev. Tunnen, et ei või koosolekule teiste hulka minna. Just nende paisete pärast, mis varba peale kasvama hakkab ja nii valu teeb, ka mujal on need asjad, mis just meeldivad ei ole, kahju pean koju jääma. Läks papa minu asemele. Tulin mõttele: uurida prohvet Eliase elulugu piibli valgel ja lugesin raamatut: "Elias ja Tema väe saladus!" - Mind külastas ka õ. H.Hommik.

5. dets. teisipäev. Täna oli lehes teade, et uus suur sild avatakse liiklemiseks, kell 3 p.l. Mõtlen ka minna, et seda näha.

10. dets. pühapäev. Koosolekul kell 11.- Kõnelesin Luuka 9,28 - 36. Issanda muutmisest. P.S. kõneles v. R.Remmel 1 Kor 10. Kell 1/2 2 oli ka Lastejumalateenistus, mille pidasin mina. Teem oli "Jeesuse tulemine" - Matt 21,1-11. Jõulud hakkavad lähenema. Täna jääb veel 2 nädalat. Kehvad ajad. Kahju, et ei saa lastele küllaldaselt rõõmu valmistada. Koju jõudes leidsin retsepti, mille oli saatnud õ. Bader.  ... Peale lõunat läksin ülejõe Peeteli, et v.Miiliusega rääkida. Kõndisin esimest korda üle uue silla. Üsna kena sild. Peetelis oli vähe, umbes 10 inimest. Kõnelesin Matt. 5,13. "Teie olete maa sool."